Översikt

iCal ger dig verktygen du behöver för att hålla reda på dina scheman, möten, födelsedagar, att göra-listor och andra viktiga händelser. Lär dig hur man ställer in olika händelser i iCal och hur man prenumererar på andra personers kalendrar.

Alla dina kalendrar och kalendrarna som du prenumererar på visas i kalenderlistan i iCal.

Exempel på kalenderfönstret i iCal

Använda iCal

Öppna iCal från Dock eller i programmappen. Som standard listar kolumnen till vänster dina kalendrar och en månatlig kalender. Veckovyn visas i huvudfönstret.

Lär dig mer om vad du kan göra med iCal:

Schemalägg en händelse i en kalender

1. Välj en kalender från listan över kalendrar till vänster (exempelvis Hemma eller Arbete).
  2. För att lägga till en händelse, som ett möte eller en träff, ska du dra över datumet och tiden där du vill lägga till en händelse. Händelsen startas med namnet Ny händelse.

Om händelsen ska registreras på ett datum som inte syns i kalendern, kan du klicka på vänster- och högerpilarna längst upp i fönstret eller välja Gå till datum eller Nästa eller Föregående via menyn Visa.

3. Dubbelklicka på texten Ny händelse för att ändra namnet på händelsen. Ge det ett unikt namn, såsom "tandläkarbesök", "repa med bandet" eller "födelsedagsfest".
  4. Om du vill välja att lägga till platsen kan du klicka på texten Plats och därefter ange var händelsen kommer att ske.
  5. Klicka på fälten för timme, minut och tid på dagen bredvid "från" och "till" och lägg in tiderna då händelserna startar och slutar.
  6. Om du schemalägger en återkommande händelse, såsom en händelse som sker en gång i veckan, kan du välja ett intervall från popup-menyn "upprepa".
  7. Om du vill ange vem som ska delta klickar du på Ingen bredvid deltagare och sedan skriver du en deltagarlista.
  8. Om du vill ändra kalender där händelsen ska visas ska du använda popup-menyn "kalender".
  9. Om du vill bli påmind om kommande händelser ska du välja önskad meddelandetyp i popup-menyn "larm".
  10. Klicka på Klar när du är färdig. Om du vill justera händelsens alternativ ska du först dubbelklicka på händelsen och därefter på Redigera.

Tips! Om du har flyttat kalendern till ett annat datum kan du snabbt komma tillbaka till dagens datum genom att trycka kommando-T och välja Visa > Gå till idag.

Skapa en uppgiftslista

För att skapa en uppgiftslista ska du välja Ny uppgift från menyn Arkiv. Uppgiftsfönstet visas till höger. Ange information om uppgiften och upprepa processen för att lägga till andra uppgiftsobjekt.

Skapa nya kalendrar

Om du vill skapa en ny kalender ska du välja Ny kalender från menyn Arkiv. Skriv sedan namnet på kalendern i textfältet. Om du exempelvis har barn kanske du vill skapa en separat kalender för vardera barn.

Publicera kalendern

Gör kalendern tillgänglig för andra genom att välja Publicera i menyn Kalender. Skriv ett kalendernamn i fältet överst i dialogrutan som öppnas, välj sedan var kalendern ska publiceras (MobileMe eller på din egen server) i popup-menyn Publicera och välj därefter de övriga alternativen och klicka slutligen på Publicera.

När iCal är klar med publiceringen visas webbadressen till kalendern i en dialogruta. Se till att anteckna adressen.

Prenumerera på andra kalendrar

Mer information om att prenumerera på en publicerad kalender, såsom din makes/makas, arbetsgruppens eller ett allmänt tillgängligt iCal-schema, finns i Lägga in andras kalendrar i din kalenderlista.

Synkronisera eller dela dina kalendrar med iPhone, iPod eller iPad

Om du har en MobileMe-prenumeration kan du använda den till att automatiskt synkronisera dina kalendrar mellan flera datorer eller enheter, inklusive iPhone, iPod touch och iPad. Om du inte har någon MobileMe-prenumeration kan du använda iTunes till att synkronisera med en iPhone, iPod touch eller iPad. Du kan även använda iTunes till att synkronisera med en iPod classic, iPod nano eller iPod mini. Läs följande artiklar om du vill få mer information:

Du kan dela en kalender med andra så att de antingen kan visa eller redigera den med MobileMe Kalender, iCal, Microsoft Outlook, iPhone, iPad eller iPod touch. Läs MobileMe Hjälp: Dela en kalender med andra och Dela en MobileMe-kalender.

Ytterligare information

Tips: Vill du veta mer om iCal? Läs i hjälpen till iCal på datorn (i iCal väljer du iCal Hjälp i menyn Hjälp).