Google Apps

Hösten 2011 kommer Viktoriaskolan att använda sig av Google Apps. Här finns all information om hur man använder sig av det.

För elever:

Webbadress: www.google.com/a/elevviktoriaskolan.se

(Logga in med ditt användarnamn och lösen)

För lärare:

Webbadress: www.google.com/a/viktoriaskolan.se

(Logga in med ditt användarnamn och lösen)

Program >>

- användare av Google Apps-konton kan nu få åtkomst till dussintals tjänster från Google. Exempel på program:

Blogger - Publicera organisationens blogg på webben

Earth - Utforska världen från din dator

iGoogle - Lägg till nyheter, spel och mer på din startsida hos Google

Knol - Dela med dig av dina kunskaper

Google Maps - Visa kartor och köranvisningar

Moderator - Samla in och prioritera frågor eller åsikter från en grupp

Picasa webbalbum - Sök efter, redigera och dela dina foton

Places - Se om eller marknadsför din verksamhet via Google

SketchUp - Skapa 3D-modeller snabbt och enkelt

Translator Toolkit - Skaffa översättarverktyg så att du kan översätta sidor och dokument snabbare

YouTube - Titta på, överför och dela videoklipp

Kommunikation >>

– förbättra dialogen inom skolan med e-post, delade kalendrar och integrerad videochatt.

• Gmail – 7 GB lagringsutrymme, skydd mot skräppost och virus, röst- och videochatt samt mycket mer.
    • Google Kalender – dela kalendrar och skapa scheman för personer, grupper, rum och resurser på ett enkelt sätt. Du kan till och med göra det från mobiltelefonen.
    • Google Talk – kostnadsfria snabbmeddelanden, röstsamtal, röstbrevlåda och filöverföring gör det lätt att hålla kontakten.

Samarbete >>

- med Google Dokument och Google Sites kan elever och lärare dela dokument online, när som helst och var som helst.

• Google Dokument – skapa och dela många olika online-dokument, från ordbehandling och kalkylark till formulär och presentationer – allt med mobil åtkomst.
    • Google Video – dela videoklipp på ett säkert sätt som alla kan kommentera, tagga och betygsätta. Få 10 GB kostnadsfritt för varje domän.
    • Google Sites – bygg enkelt delade webbplatser med videoklipp, bilder, gadgetar och dokument.
    • Google Grupper – elever och lärare kan skapa egna modererade forum och e-postlistor med effektiva kontroller för delning och administration.

Infrastruktur och säkerhet >>

– integrera dina befintliga IT-system med Google Apps på ett enkelt sätt samtidigt som du skyddar skolans domän.

• Privat och säkert – Google Apps for Education är certifierad enligt SAS 70 Typ I och Typ II med garanterad 99,9 % drifttid.
    • Programmeringsgränssnitt – våra programmeringsgränssnitt har enkel inloggning, visning och hantering av användare, e-postmigrering, kontroller för e-postroutning och rapporteringsfunktioner.
    • Administratörsverktyg – anslut till den centrala kontrollpanelen för att hantera användare och anpassa tjänster för din skola.
    • Kundsupport – vi erbjuder support via telefon dygnet runt veckans alla dagar, e-postsupport och forum med användargrupper.

Viktoriaskolan •  Granrisvägen 33 • 702 35 Örebro • 019-30 50 50 • info@viktoriaskolan.se • Webmaster © 2011